Ramowy rozkład dnia

Zawiera integrację treści wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych jakie placówka oferuje dzieciom.

Uwzględnia  on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do potrzeb dzieci wynikających z ich rozwoju, warunków życiowych, wieku i założeń programowych przedszkola.

6.30-8.00 – schodzenie się dzieci

  • czynności dowolne podejmowane przez dzieci i inspirowane przez nauczycielkę,
  • zabawy dowolne i kierowane
  • utrwalenie opanowanych w przedszkolu wierszy, piosenek, tańcy
  • rozwiązywanie problemów indywidualnych
  • dodatkowe działania edukacyjne dla dzieci z deficytami rozwojowymi i dla dzieci zdolnych.
  • czynności higieniczne
  • zestaw ćwiczeń porannych
  • ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne

8.00-8.30 – swobodna zabawa

oparta na spontanicznej aktywności dziecka przy dyskretnym udziale nauczyciela 

  • zabawy twórcze,
  • zabawy dramowe
  • zabawy manipulacyjne,
  • zabawy konstrukcyjne,
  • zabawy tematyczne,
  • zabawy ruchowe.
  • zabawy muzyczne
  • zabawy integracyjne,
  • zabawy planszowe, gry i układanki  stolikowe
  • zabawy plastyczno- techniczne
  • realizacja pomysłów dziecka
  • zabawy według zainteresowań z uwzględnieniem rozwoju procesów poznawczych 

8.30-9.00 – śniadanie

  • przygotowanie do śniadania, spełnianie przez dzieci obowiązków dyżurnych
  • czynności samoobsługowe związane z kulturą spożywanie posiłków
  • prace porządkowo-gospodarcze

9.00-9.30 – czynności organizacyjno, porządkowe

  • czynności porządkowe
  • czynności samoobsługowe w łazience, mycie zębów
  • wdrażanie i przyswajanie nawyków higieniczno, sanitarnych
  • przebieranie strojów do ćwiczeń gimnastycznych ,

9.30-10.30 – zajęcia edukacyjne w sali zabaw i na powietrzu

w oparciu o plany  tygodniowe,  opracowane  przez nauczyciela  zgodnie z podstawą programową, z  uwzględnieniem  grupy wiekowej  i  według  15 obszarów edukacyjnych:

  • kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
  • kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
  • wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
  • wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
  • wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
  • wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
  • wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
  • wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
  • wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
  • wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
  • pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń.
  • wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
  • kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
  • wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

 

10.30-10.45 – czynności organizacyjno porządkowe

  • ubieranie się dzieci – wdrażanie do samodzielnego przebierania się dzieci i wzajemnej pomocy – zachowanie kolejności zakładania odzieży,
  • wdrażanie do samodzielności,

 

10.45-11.45 – zajęcia w ruchu na świeżym powietrzu

  • zajęcia sportowe, gry i zabawy ruchowe,
  • obserwacje przyrodnicze, prace ogrodnicze i porządkowe
  • zabawy dowolne na placu przedszkolnym
  • spacery, wycieczki,

 

11.45-12.15 – obiad

  • przygotowanie do obiadu ,
  • pogadanki na temat zdrowego sposobu odżywiania się,
  • czynności samoobsługowe związane z kulturą spożywanie posiłków
  • prace porządkowo- gospodarcze
  • wdrażanie dzieci do samoobsługi, dyżury
  • spożywanie obiadu

12.15-12.30 – czynności organizacyjno porządkowe

  • czynności porządkowe
  • czynności samoobsługowe w łazience, mycie zębów
  • wdrażanie i przyswajanie nawyków higieniczno sanitarnych

12.30-14.00 – relaksacja , dzieci najmłodsze leżakowanie

  • odpoczynek poobiedni,
  • wyciszenie dzieci za pomocą wybranych technik relaksacyjnych
  • słuchanie ulubionych bajek
  • słuchanie ulubionych utworów muzycznych

 

12.30-14.00 – zabawa w sali lub na świeżym powietrzu

 

w  zależności od pogody oparte na spontanicznej aktywności dziecka przy dyskretnym udziale nauczyciela

  • zabawy  twórcze,
  • zabawy dramowe
  • zabawy manipulacyjne,
  • zabawy konstrukcyjne,
  • zabawy tematyczne,
  • zabawy ruchowe.
  • zabawy muzyczne
  • zabawy integracyjne,
  • zabawy planszowe,
  • zabawy plastyczno- techniczne
  • realizacja pomysłów dzieci
  • propozycje dodatkowych zadań dla chętnych dzieci                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      14.00-14.15 – podwieczorek
  • przygotowanie do podwieczorku, prace porządkowo- gospodarcze
  • pogadanki na temat zdrowego sposobu odżywiania się,
  • czynności samoobsługowe związane z kulturą spożywanie posiłków
  • wdrażanie dzieci do samoobsługi, dyżury
  • spożywanie podwieczorku

 

14.15-16.30 – realizacja propozycji dzieci i nauczyciela

  • w zależności od pogody zabawy dowolne w sali lub na powietrzu,
  • praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco – kompensacyjnym i wychowawczym,
  • zajęcia specjalistyczne,
  • zajęcia dodatkowe, zabawy w/g inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,
  • prace porządkowe.
  • zabawy doskonalące i rozwijające kompetencje dzieci, ich wiadomości i umiejętności, gry towarzyskie.
  • prace porządkowo- gospodarcze,
  • praca indywidualna lub wyrównawcza.
  • propozycje dodatkowych zadań dla chętnych dzieci