Ramowy rozkład dnia
Zawiera integrację treści wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych jakie placówka oferuje dzieciom.
Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do potrzeb dzieci wynikających z ich rozwoju, warunków życiowych, wieku i założeń programowych przedszkola.
6.30-8.00 – schodzenie się dzieci
- czynności dowolne podejmowane przez dzieci i inspirowane przez nauczycielkę,
- zabawy dowolne i kierowane
- utrwalenie opanowanych w przedszkolu wierszy, piosenek, tańcy
- rozwiązywanie problemów indywidualnych
- dodatkowe działania edukacyjne dla dzieci z deficytami rozwojowymi i dla dzieci zdolnych.
- czynności higieniczne
- zestaw ćwiczeń porannych
- ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne
8.00-8.30 – swobodna zabawa
oparta na spontanicznej aktywności dziecka przy dyskretnym udziale nauczyciela
- zabawy twórcze,
- zabawy dramowe
- zabawy manipulacyjne,
- zabawy konstrukcyjne,
- zabawy tematyczne,
- zabawy ruchowe.
- zabawy muzyczne
- zabawy integracyjne,
- zabawy planszowe, gry i układanki stolikowe
- zabawy plastyczno- techniczne
- realizacja pomysłów dziecka
- zabawy według zainteresowań z uwzględnieniem rozwoju procesów poznawczych
8.30-9.00 – śniadanie
- przygotowanie do śniadania, spełnianie przez dzieci obowiązków dyżurnych
- czynności samoobsługowe związane z kulturą spożywanie posiłków
- prace porządkowo-gospodarcze
9.00-9.30 – czynności organizacyjno, porządkowe
- czynności porządkowe
- czynności samoobsługowe w łazience, mycie zębów
- wdrażanie i przyswajanie nawyków higieniczno, sanitarnych
- przebieranie strojów do ćwiczeń gimnastycznych ,
9.30-10.30 – zajęcia edukacyjne w sali zabaw i na powietrzu
w oparciu o plany tygodniowe, opracowane przez nauczyciela zgodnie z podstawą programową, z uwzględnieniem grupy wiekowej i według 15 obszarów edukacyjnych:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
- wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
- wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
- wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
- wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
- wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
- wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
- wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń.
- wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
- kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
- wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
10.30-10.45 – czynności organizacyjno porządkowe
- ubieranie się dzieci – wdrażanie do samodzielnego przebierania się dzieci i wzajemnej pomocy – zachowanie kolejności zakładania odzieży,
- wdrażanie do samodzielności,
10.45-11.45 – zajęcia w ruchu na świeżym powietrzu
- zajęcia sportowe, gry i zabawy ruchowe,
- obserwacje przyrodnicze, prace ogrodnicze i porządkowe
- zabawy dowolne na placu przedszkolnym
- spacery, wycieczki,
11.45-12.15 – obiad
- przygotowanie do obiadu ,
- pogadanki na temat zdrowego sposobu odżywiania się,
- czynności samoobsługowe związane z kulturą spożywanie posiłków
- prace porządkowo- gospodarcze
- wdrażanie dzieci do samoobsługi, dyżury
- spożywanie obiadu
12.15-12.30 – czynności organizacyjno porządkowe
- czynności porządkowe
- czynności samoobsługowe w łazience, mycie zębów
- wdrażanie i przyswajanie nawyków higieniczno sanitarnych
12.30-14.00 – relaksacja , dzieci najmłodsze leżakowanie
- odpoczynek poobiedni,
- wyciszenie dzieci za pomocą wybranych technik relaksacyjnych
- słuchanie ulubionych bajek
- słuchanie ulubionych utworów muzycznych
12.30-14.00 – zabawa w sali lub na świeżym powietrzu
w zależności od pogody oparte na spontanicznej aktywności dziecka przy dyskretnym udziale nauczyciela
- zabawy twórcze,
- zabawy dramowe
- zabawy manipulacyjne,
- zabawy konstrukcyjne,
- zabawy tematyczne,
- zabawy ruchowe.
- zabawy muzyczne
- zabawy integracyjne,
- zabawy planszowe,
- zabawy plastyczno- techniczne
- realizacja pomysłów dzieci
- propozycje dodatkowych zadań dla chętnych dzieci 14.00-14.15 – podwieczorek
- przygotowanie do podwieczorku, prace porządkowo- gospodarcze
- pogadanki na temat zdrowego sposobu odżywiania się,
- czynności samoobsługowe związane z kulturą spożywanie posiłków
- wdrażanie dzieci do samoobsługi, dyżury
- spożywanie podwieczorku
14.15-16.30 – realizacja propozycji dzieci i nauczyciela
- w zależności od pogody zabawy dowolne w sali lub na powietrzu,
- praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco – kompensacyjnym i wychowawczym,
- zajęcia specjalistyczne,
- zajęcia dodatkowe, zabawy w/g inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,
- prace porządkowe.
- zabawy doskonalące i rozwijające kompetencje dzieci, ich wiadomości i umiejętności, gry towarzyskie.
- prace porządkowo- gospodarcze,
- praca indywidualna lub wyrównawcza.
- propozycje dodatkowych zadań dla chętnych dzieci